Sailitamine ja muscles hurt.

Ärge asetage jääpakendit otse nahale, mis võib põhjustada kahjustusi. Kui aga staatilisele venitusele järgneb erialane soojendus, millega tõstetakse kehatemperatuuri, siis see ei pärsi tema sooritusvõimet. Uuringutest on ka järeldatud, et venitusasendite hoidmine kuni 30sek ei pärsi sooritusvõimet kiirus-jõualadel [10]. Kas treeningueelne venitamine pärsib sooritusvõimet? Autor fysiotikker Venitada või mitte — selles on küsimus? Kuna venitamise ajal normaliseerub ka hingamis- ja südamerütm, võiks ilma suuremate kõhklusteta treeningu lõpetades lihaseid siiski aeg-ajalt venitada [1].

sailitamine ja muscles hurt miks polve haiged

Autor fysiotikker Venitada või mitte — selles on küsimus? Kuigi treeningueelne venitamine on paljudele tipp- ja harrastussportlastele tavapärane praktika, on viimatised uuringud selle efektiivsusele kahtlusevarju heitnud. Ka Eestis on olnud palju poleemikat, küsimusi ja arvamusi venitamise kasulikkuse osas, mistõttu peame antud teemal diskuteerimist oluliseks.

Autor fysiotikker Venitada või mitte — selles on küsimus?

Mis on venitamise eesmärk? Venitamise eesmärk on taastada liigesliikuvuse võimekus.

Navigeerimine

Venitamine suurendab painduvust, mis omakorda võimaldab liigestel suuremal määral liikuda. Siinkohal on oluline teada, et mõned sportlikud tegevused näiteks võimlemine vajavad sailitamine ja muscles hurt painduvust kui teised näiteks jooksmine [1]. Erinevad venitustehnikad Venituse alaliike on mitmeid, kuid peamiselt jagatakse need kolmeks: staatiline, dünaamiline ja proprioretseptiive neuromuskulaarne fasilitatsioon PNF.

Staatiline venitamine: Lihase hoidmine asendis tavaliselt vähemalt 30 sek või rohkemmille korral tekib kerge ebamugavustunne. Proprioretseptiive neuromuskulaarne fasilitatsioon PNF : Venitusasendi säilitamine ning samaaegne lihase pingutamine ja lõdvestamine. Antud venitusliigi üks tuntumaid näiteid on pingutus-lõdvestus-venitus meetod.

Dünaamiline venitus: Lihaste aktiivne venitamine hooglevate liigutustega, mille korral liikuvusulatus suureneb progresseeruvalt, kuid säilib liikuvus normaalulatuse piires. Ballistiline venitus: Venitusasendis vetruvate liigutuste sooritamine. Mis venitamise ajal toimub? Ühekordsel venitusel on viskoelastne ja neuraalne mõju. Viskoelastne efekt avaldub lihase passiivse venitusvastupanu e lihasjäikuse vähenemises ning liigesliikuvuse suurenemises [1].

Lisaks on ühekordsel venitusel ka valuläve tõstev arthroosi uhine kanna [2]. Neuraalne efekt seisneb lihast aktiveerivate närvirakkude aktiivsust vähendavas toimes [1].

sailitamine ja muscles hurt arc-sunnitud liigeste artroos mis see on

Seega võib teatavatel juhtudel regulaarne venitamine parandada lihase aktivatsiooni ning jõudlust [4]. Kui palju peaks painduma?

One Reply to “Venitada või mitte – selles on küsimus?”

See sõltub tegevusest — näiteks ballett nõuab sportlaselt väga head painduvust ehk liigeste liikuvust.

Samas liigne painduvus võib vähendada lihaste ja kõõluste energia säilitamise ja vabastamise võimekust, mis on vajalik lihasjõu ja võimsuse genereerimiseks kõndimisel, jooksmisel ja hüppamisel võrdle: vedru. Samas võib aga piiratud painduvus ehk liigeste liikuvuspiiratus suurendada lihase vigastuse võimalust, kuna lihas ei suuda energiat piisavalt hästi omandada [1].

Kas treeningueelne venitamine pärsib sooritusvõimet? See tähendab seda, et kui näiteks pallimänguala esindaja teeb soojenduseks ainult staatilist venitust, siis tema sooritusvõime sprintimine, hüppevõime väheneb mõned protsendid ja umbes min [7]. Kui aga staatilisele venitusele järgneb erialane soojendus, millega tõstetakse kehatemperatuuri, siis see ei pärsi tema sooritusvõimet.

Samas ballettitantsija vajab venitusi enne keerukate elementide sooritamist — kuigi ta võib olla nõrgem, paraneb tema sooritus märgatavalt [8].

Video: STRETCHING. HARMFUL or HELPFUL? TOP 8 myths. The scientific approach 2021, Aprill

Treeningueelse venitamise sooritust vähendav toime võib olla ka ületähtsustatud. Näiteks harrastus- või igapäevasportlaste soojendusrutiini kuuluvate venitusharjutuste kestvus on enamasti selline, mis ei põhjusta olulisi ning pikalt püsivaid muutusi lihasjõus [9]. Uuringutest on ka järeldatud, et venitusasendite hoidmine kuni 30sek ei pärsi sooritusvõimet kiirus-jõualadel [10]. Kas treeningueelne venitamine vähendab vigastusriski? Uuringud näitavad, et treeningueelne staatiline venitamine ei vähenda vigastusteriski, ei tõsta sooritusvõimet ega kaitse treeningust tingitud lihasvalulikkuse tekkimise eest [11].

Samas ei ole treeningueelsel või —järgsel venitamisel ka kahjulikku toimet. Seega, kui sa naudid venitamist või kui see on üks osa sinu kindlast treeningrutiinist, ei ole sul põhjust ka lõpetada.

Kuidas Fix Sore Muscles & Joints

Palju olulisem on korrektne treeningute planeerimine! Millal vigastused ilmnevad? Lihasvigastus tekib tavaliselt üleliigse koormuse tõttu, tüüpiliselt suure raskusega lihast venitades — näiteks suure raskuse langetamisel. Vigastus ilmneb mitte piiratud painduvuse, vaid langenud jõudluse tõttu — see tähendab, et lihas ei suuda piisavalt jõudu genereerida või õigeaegselt ning koordineeritult aktiveeruda [14]. Kas enne ja pärast treeningut peaks venitama?

sailitamine ja muscles hurt valu vastu osteo tablettide liigestes

Vastav otsus tuleks teha lähtuvalt treeningu eesmärgist. Kui soov on vähendada vigastuse tekkeriski, ei ole ainult treeningueelsest venitamisest kasu. Sel puhul oleks efektiivsem lihaseid aktiivselt soojendada, tõstes järk-järgult ka koormuse intensiivsust. Kui eesmärk on aga liigesliikuvuse suurendamine või spagaadi sooritamine, tuleks kasutada venitusharjutusi.

Enamike igapäevasportlaste puhul peaks aga treeningeelsete venitusharjutuste kasutamine olema isiklik valik.

Liiguta hiirt, et pilti suurendada

Kui meeldib siis venita, kui mitte ära venita — peaasi, et teostad kehalisi harjutusi ja tegevusi, mis hõlmavad liigeste täielikku liikuvuse amplituudi näiteks täiskükk, väljaasted, rippes kägardumised jne saavutamist. Kuna sailitamine ja muscles hurt ajal normaliseerub ka hingamis- ja südamerütm, võiks ilma suuremate kõhklusteta treeningu lõpetades lihaseid siiski aeg-ajalt venitada [1].

Edukaid treeninguid!