Polve valutab sooja

Sain süste ja Marevani. Kuluta raha ravimitele, kui samas selle raha eest oleks võibolla juba laienditest lahti saanud, või vähemalt osadestki. Kas selline suur erinevus on murettekitav?

Põlved valutavad — kas loobuda treeningutest? Selle lõplikuks raviks on põlveliigese proteesi paigaldamine,» hoiatab Madis Rahu.

Proviisor annab nõu: mida teha, kui liigesed on "roostes" ja valutavad

Foto: Arno Saar Mida kujutab endast tervisesportlaste üks kõige sagedasemaid tervisehädasid — põlveliigeste kõhre kulumine ja mida saaks ise oma põlvede heaks ära teha? Küsimustele vastab ortopeed Madis Rahu. Põlveliigese kõhre muutuste peamiseks põhjuseks peetakse ülekoormust, mis põhjustab kõhrkoes korduvaid mikrotraumasid erinevatel põhjustel.

Heidit Kaio Põlved peavad taluma pea talumatut raskust — hoidma käigus liikuvaid osi ning kandma tervet keha. Liigestes võivad püsivaid vigastusi tekitada õnnetused, aga ka sagedased üht tüüpi liigutused põhjustavad ülekoormust ja viivad vigastusteni.

Niisamuti võivad kõhre kahjustusi põhjustada traumad ja ka eelnevad liigese, näiteks põlveliigese võruketaste ja sidemete vigastused. Harvemini on kõhre kahjustuste tekkes süüdi liigese kaasasündinud või omandatud omapärad, seda just polve valutab sooja osas, näiteks liiga kõrge või liiga välise asetusega põlvekeder. Põlveliigesele eriti ohtlikud spordialad Kõhre muutustest tingitud probleeme võiks eesti keeles nimetada kõhre haiguseks.

Kui põlved valutavad - Eesti Naine

Ehkki selline nähtus nagu sünnipäraselt polve valutab sooja põlved on tõepoolest olemas, sõltub põlvede tervis väga palju ka spordialast, millega tegeldakse.

Siia hulka kuuluvad nii kontaktspordialad jalgpall, ragbi, jäähoki kui ka sellised mittekontakt-spordialad, kus tehakse väga palju äkilisi, tihti kontrollimatuid suunda muutvaid liigutusi suurel kiirusel ja jõuga — näiteks mäesuusatamine.

polve valutab sooja mida ravida kuunarnuki liigeses valu

Kuigi jalgratturid ei kuulu küll otseselt riskirühma, esineb mägirattasõitjail valus liigesed ja kergesti maanteerattureist tunduvalt enam. Põhjuseks pidevad järsud tempo- ja koormuse muutused, kukkumised,» ütleb SA Põhja-Eesti regionaalhaigla ortopeed Madis Rahu.

Eriti enne vihma, nagu ta kinnitas. Et tema pealt saavat halba ilma kohe ette ennustada, väitis ta. Määris neid mingi haisva võidega, aga mis see just oli, ei tea keegi.

Kõhre pehmenemisest moonduvaks liigesepõletikuks Doktor Rahu soovitab vahet teha põlveliigese kõhre pehmenemise ja kulumise vahel. Arstid jaotavadki haigust selle raskuse järgi faasidesse. Haiguse teises faasis on kõhresse tekkinud praod, kuid kõhr ise on veel terve.

Kummaski faasis pole kõhr veel kaotanud oma loomulikku paksust. Haiguse kolmandas faasis on kõhr kaotanud kuni 50 protsenti oma paksusest ja neljandas, kõige raskemas faasis juba üle poole oma paksusest,» selgitab Rahu.

polve valutab sooja kahjustada loualuu liigeseid

Hinnata seda õnnestuks ainult operatsiooni ehk artroskoopiaga. Seetõttu ei tohikski ühtäkki ilmnenud põlvevalusse kunagi kergemeelselt suhtuda, lootes, et see iseenesest üle läheb.

Enamasti annab kõhre haigusest märku krudin ja naksumine põlvedes.

polve valutab sooja valu ola liigese paremas ja vasakul

Krudin näitab, et liiges ei saa piisavat liigesevedelikku. Sageli krudisevad endiste tegevsportlaste põlved. Põlveliigesed ei saa piisavalt toitaineid ja nii need krudinad tekivadki.

Sest kõhre muutused on 90 protsendil juhtudest tingitud ülekoormusest,» nendib doktor Rahu. Just põlve liikumine on see, mis toidab liigest. Raskete jooksu- või rattatreeningute asemel olen soovitanud ujumist, vesiaeroobikat, jõusaali või veloergomeetril väikeste koormustega sõitmist.

Jalgrattasõit ongi esimene asi, mida kõik arstid soovitavad põlveliigese kõhre pehmenemise korral,» on doktor Rahu kinnitusel põlveliigestele väga oluline, et teda ümbritsevad lihased oleksid tugevad ja treenitud.

Aleksandriga EMOsse / VLOG⁵ #12

Sama kriitiliselt kui oma senine koormus, tuleks üle vaadata ka varustus. Tihti vajavad jalanõud sissejooksmist, nii et algul tuleks ettevaatlik olla. Ratturid aga peaksid kontrollima, ega sadul liiga kõrge või madal pole, ega võll pole ära vajunud ja kas klotside asend, vändapöörete arv ning kaugus keskjooksust on õige,» soovitab Madis Rahu.

Põlvevalud võivad olla tingitud ka teistest jala muutustest, näiteks lampjalgsusest, täpsemalt pöiavõlvi lamenemisest.

Siis tuleks spordijalatsitesse panna spetsiaalsed tallatoed, et jalale ühtlaselt koormust jagada. Kõige värskemad Spordi uudised otse sinu postkasti Lisaks treeningukoormuse vähendamisele võiks valulikuks muutunud põlvedele teha ühe «kõhretoidu» ehk glükosamiini kuuri Arthryl, Gelenknahrung, UltraGel, ArtroStop, Glucadol jpt.

Neid preparaate nimetatakse kondroprotektoriteks ehk maakeeli kõhrekaitsjateks. Soovitatavad on sellised preparaadid, milles on nii glükosamiini kui ka kondrotiini.

Kui põlved valutavad

Inimesed on sõna otseses mõttes kargud nurka visanud,» muigab doktor Rahu. Teisalt on mõned patsiendid talle kurtnud, et neid glükosamiin üldse ei aidanud.

Igal juhul tuleks arvestada, et glükosamiini peaks tarbima — mg päevas, 2— 3kuulise kuurina ja meeles pidada, et esimesed tulemused ilmnevad alles kolme nädala pärast.

Doktor Rahu soovitab ühe glükosamiinikuuri läbi teha ka pärast raskemat põlvevigastust, kui on tekkinud valud. Kui aga põlvevalule lisandub ka paistetus, tuleks kindlasti pöörduda arsti poole. See pole nali — olen ise viibinud Tartus loengul, kus tuntud sisehaiguste tohter seda soovitas. Nimelt sisalduvad eestlaste rahvustoidus süldis liigesele nii vajalikud kollageenid,» muigab Rahu.

Kuidas treenides põlvi säästa?

Kõige tähtsam on põhjamaise Eesti jahedas kliimas väljas trenni tehes alati põlved soojas hoida. Kanna pikka spordipesu või vähemalt sääriseid, lühiajalisel treeningul neopreensidemeid. Tuulise ilmaga välja minnes võid põlvedele määrida mõnd kergelt soojendava toimega kreemi näiteks Akileine Sport vms.

Valutava põlvega treeningule minnes kasuta kindlasti põlvesidemeid, soovitatavalt nn. Põlvede krudin on ohu märk. Vaata üle oma senine treeningukoormus, kuid ära muutu täiesti tugitoolisportlaseks. Treeni 2—3 kuud kergemal koormusel — käi ujumas, polve valutab sooja, sõida veloergomeetril.

Treeni jõusaalis väiksemate raskuste ja suurema korduste arvuga ühes seerias. Tee harjutusi jalgadele väiksema amplituudiga. Pärast treeningut pane põlvedele 20 minutiks külmageeli kott.

polve valutab sooja artroosi ravi etapid

Alusta alati treeningut 5—10minutilise soojendusega Venitusharjutused pärast treeningut on mitte ainult lihaste, vaid ka põlvede tervise seisukohalt äärmiselt olulised. Kunagi ei tohi treeningukoormusi järsult suurendada! Eriti ohtlik on järsk koormuse suurendamine pärast mõnd läbipõetud haigust. Allikas: ortopeed Madis Rahu.

polve valutab sooja mis on liigeste vahendid